Basisaanbod 

Doelgroep

Jongens en meisjes van 6 jaar tot 13 jaar (lager onderwijs).

Type basisaanbod is er voor kinderen die moeite hebben met de leerstof van het lager onderwijs omwille van leermoeilijkheden en/of leerstoornissen. Ondanks extra begeleiding kunnen ze in het gewoon onderwijs niet mee.

Met een verslag van het CLB kunnen ze voor 2 schooljaren  worden ingeschreven in het type basisaanbod. Daarna wordt bekeken op de klassenraad of een terugkeer naar het gewoon onderwijs mogelijk is.

Wat wij aanbieden

 

  • Voor elk kind een plan op maat.
  • Leren in kleine klasgroepen, op eigen tempo.
  • Leren leren, sociale-emotionele ontwikkeling zijn onze belangrijkste uitgangspunten.
  • Functionele taal- en rekenvaardigheden zijn een belangrijk doel.
  • Er wordt ook klasdoorbrekend gewerkt.
  • We creëren een veilige leeromgeving zodat de kinderen helemaal kunnen openbloeien.
  • De klasgroep wordt samen met de leerkracht ondersteund door logopedist, kinésist, ergotherapeut, orthopedagoog en psycholoog.

 

Wat wij aanbieden voor de oudste leerlingen

  • Frans en blind typen hoort bij het aanbod voor een aantal groepen van de bovenbouw.
  • De leerlingen worden intensief begeleid in hun overstap naar het secundair onderwijs door scholenbezoeken, lessen studiekeuze, gesprekken met ouders en met secundaire scholen.

 

Aanpakken

Wij leren door te doen. Het leerproces wordt ondersteund door te doen, waar te nemen, te overdenken, te analyseren en actief te experimenteren.

Taal en wiskunde

Taal –en rekenvaardigheden krijgen de nodige aandacht binnen het algemeen leertraject. Ieder kind wordt op zijn eigen niveau uitgedaagd waarbij functionaliteit een belangrijke factor blijft.

basisaanbod-middenbouw-functioneel-leren.jpg

Functioneel leren

Zinvol leren aan de hand van reclamefolders, prijslijsten, betalen in de winkel….Zo wordt de link met het dagelijks leven gelegd en wordt zelfredzaamheid getraind.

Niveaugroepjes

We werken in groepjes, ieder op zijn niveau. De leerkracht volgt het tempo en niveau van het kind !!

Differentiatie binnen de klasgroep is nodig om aanbod op maat te waarborgen. Zo kan de leerkracht inspelen op de noden van elk kind.

Individuele bijsturing (Blio, logo, kine, ergo)

Als er nood is aan individuele hulp zorgt de gespecialiseerde leerkracht dat het kind weer op het juiste spoor geraakt.

basisaanbod-middenbouw-communicatievaardigheden.jpg

Communicatievaardigheden

Communicatie staat centraal binnen taaltherapie en wordt dan ook geoefend in levensechte situaties.

Socio-emotionele vaardigheden

Al spelend leren kinderen hun eigen emoties beter kennen en op een gepaste manier uiten. Sociaal omgaan met elkaar wordt dan makkelijker en zorgt voor een beter zelfbeeld.

Vrienden maken

Wij zijn allemaal anders maar spelen als vrienden samen.

Vrienden hebben op school is een heel belangrijke motivatie om graag naar school te gaan. Het stimuleert het welbevinden en kan een belangrijke bijdrage leveren tot goede leerprestaties.

Creativiteit

Door te experimenteren met verschillende materialen maken de leerlingen een eigen creatie. Creatief bezig zijn geeft een goed gevoel, plezier beleven maakt het eindresultaat nog mooier!

basisaanbod-bovenbouw-projectwerking.jpg

Projectwerking

We vertrekken meer en meer vanuit projecten. Zeker in de functionele klassen is dit het uitgangspunt. Projectwerking is GEEN vakjesonderwijs. We oefenen vooral op vaardigheden en leggen de transfer naar het dagelijks leven.

Beleven

Kinderen ontwikkelen zich niet alleen op de schoolbanken, we gaan samen op verkenning buiten de schoolmuren. Zo kunnen we de wereld onderzoeken, beleven en vorm geven.

basisaanbod-middenbouw-mediawijsheid.jpg

Mediawijsheid

Leren omgaan met media zoals de computer, internet is een heel belangrijk doel voor onze kinderen. Hoe zoek ik iets op of wat deel ik op facebook?  We leren de computer op een veilige manier als hulpmiddel gebruiken.

basisaanbod-bovenbouw-maatschappelijk-redzaam.jpg

Samen de wereld verkennen

Wij leren onze wereld kennen via jeugdjournaal, krant en Karrewiet….

Door actua in de klas te brengen krijgen de leerlingen een duidelijker zicht op de wereld

basisaanbod-bovenbouw-compenserende-software.jpg

Compenserende software

De lees-, schrijf- en spellingsvaardigheden bij leerlingen met dyslexie worden gecompenseerd en geremedieerd door het gebruik van Sprint. Hiervoor zijn laptops van de school voorhanden.

Door deze site te gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Cookies kunnen worden beheerd in uw browser of de apparaatinstellingen.