Jongens en meisjes van 6 jaar tot 13 jaar (lager onderwijs).
Type basisaanbod is er voor kinderen die moeite hebben met de leerstof van het lager onderwijs omwille van leermoeilijkheden en/of leerstoornissen. Ondanks extra begeleiding kunnen ze in het gewoon onderwijs niet mee.
Met een verslag van het CLB kunnen ze voor 2 schooljaren worden ingeschreven in het type basisaanbod. Daarna wordt bekeken op de klassenraad of een terugkeer naar het gewoon onderwijs mogelijk is.
Wij leren door te doen. Het leerproces wordt ondersteund door te doen, waar te nemen, te overdenken, te analyseren en actief te experimenteren.
Taal –en rekenvaardigheden krijgen de nodige aandacht binnen het algemeen leertraject. Ieder kind wordt op zijn eigen niveau uitgedaagd waarbij functionaliteit een belangrijke factor blijft.
Zinvol leren aan de hand van reclamefolders, prijslijsten, betalen in de winkel….Zo wordt de link met het dagelijks leven gelegd en wordt zelfredzaamheid getraind.
We werken in groepjes, ieder op zijn niveau. De leerkracht volgt het tempo en niveau van het kind !!
Differentiatie binnen de klasgroep is nodig om aanbod op maat te waarborgen. Zo kan de leerkracht inspelen op de noden van elk kind.
Als er nood is aan individuele hulp zorgt de gespecialiseerde leerkracht dat het kind weer op het juiste spoor geraakt.
Communicatie staat centraal binnen taaltherapie en wordt dan ook geoefend in levensechte situaties.
Al spelend leren kinderen hun eigen emoties beter kennen en op een gepaste manier uiten. Sociaal omgaan met elkaar wordt dan makkelijker en zorgt voor een beter zelfbeeld.
Wij zijn allemaal anders maar spelen als vrienden samen.
Vrienden hebben op school is een heel belangrijke motivatie om graag naar school te gaan. Het stimuleert het welbevinden en kan een belangrijke bijdrage leveren tot goede leerprestaties.
Door te experimenteren met verschillende materialen maken de leerlingen een eigen creatie. Creatief bezig zijn geeft een goed gevoel, plezier beleven maakt het eindresultaat nog mooier!
We vertrekken meer en meer vanuit projecten. Zeker in de functionele klassen is dit het uitgangspunt. Projectwerking is GEEN vakjesonderwijs. We oefenen vooral op vaardigheden en leggen de transfer naar het dagelijks leven.
Kinderen ontwikkelen zich niet alleen op de schoolbanken, we gaan samen op verkenning buiten de schoolmuren. Zo kunnen we de wereld onderzoeken, beleven en vorm geven.
Leren omgaan met media zoals de computer, internet is een heel belangrijk doel voor onze kinderen. Hoe zoek ik iets op of wat deel ik op facebook? We leren de computer op een veilige manier als hulpmiddel gebruiken.
Wij leren onze wereld kennen via jeugdjournaal, krant en Karrewiet….
Door actua in de klas te brengen krijgen de leerlingen een duidelijker zicht op de wereld
De lees-, schrijf- en spellingsvaardigheden bij leerlingen met dyslexie worden gecompenseerd en geremedieerd door het gebruik van Sprint. Hiervoor zijn laptops van de school voorhanden.